Veel bedrijven komen met schijnoplossingen, zodat ze door kunnen gaan met ‘business as usual’.
Schijnoplossing: Recycling
Bedrijven en overheden stampen recycling bij ons erin als DE oplossing. Een deel van het plastic afval dat burgers gescheiden inzamelen, komt terecht in landen als Maleisië op illegale stortplaatsen. Van recycling is nauwelijks sprake. Sinds China in 2018 de poorten sloot voor de import van afvalplastic, stapelen de problemen rond hergebruik zich op. De belangrijkste oorzaken: de hoeveelheid afvalplastic blijft toenemen, er is te weinig recyclingcapaciteit en er is geen controle op de handel. Plastic verdwijnt daardoor voor het overgrote deel op stortplaatsen of in het milieu. Dat iets recyclebaar is, betekend niet dat het ook gerecycled wordt. Meer dan 90% van al het geproduceerde plastic is nooit gerecycled. Als plastic wel gerecycled wordt, wordt het meestal ‘gedowncycled’. Het wordt steeds omgezet in een product van lagere kwaliteit, totdat het alsnog in de verbrandingsoven verdwijnt.
Schijnoplossing: Papier
Plastic rietjes vervangen door papieren rietjes, kledingwinkels die je een papieren tas meegeven in plaats van een plastic tas; steeds meer bedrijven vervangen hun plastic wegwerpproducten door papier. Er is lang niet voldoende gerecycled papier om aan de enorme vraag te voldoen. En dus wordt er wereldwijd enorm veel bos gekapt voor de productie van verpakkingen, tissues en toiletpapier. Als bedrijven hun verpakkingen van plastic gaan vervangen door papier, dan zal de druk op onze bossen nog verder toenemen.
Schijnoplossing: Bioplastic
Wat is bioplastic nou eigenlijk? Bioplastic zijn plastics gemaakt van natuurlijke grondstoffen, zoals maïs, terwijl ‘gewoon’ plastic gemaakt is van olie. En sommige van die bioplastics zijn composteerbaar. Maar zelfs composteerbaar bioplastic breekt alleen maar af onder de juiste (industriële) omstandigheden. In de natuur gedraagt bioplastic zich net zo als ‘gewoon plastic’. Een schildpad stikt er net zo goed in.
Wat moet er dan wel gebeuren?
Het onderliggende probleem is onze wegwerpcultuur. We gebruiken een plastic verpakkingen enkele seconden, terwijl het gemaakt is om honderden jaren te blijven bestaan. Als we dit probleem echt willen oplossen, moeten we anders gaan kijken naar hoe we producten aangeleverd krijgen en gebruiken. Bedrijven spelen hierin een cruciale rol. Zij houden de wegwerpcultuur in stand door in te zetten op bovenstaande schijnoplossingen. Terwijl de echte oplossing voor handen ligt; verpakkingen die hervulbaar of herbruikbaar zijn.